8 Fjellvettregler for nye ledere

Ny som leder 

Når du blir satt til å lede andre reflekterer det vanligvis at du har vært flink, arbeidssom, pliktoppfyllende og har et ønske om å lede og samarbeide med andre for å oppnå resultater.

Men første gang du blir en leder kan være både en positiv og en overveldende opplevelse. Som førstegangsleder må du avlære og gi slipp på arbeidsoppgaver du vanligvis mestrer til fingerspissene og gå inn i en stilling som stiller helt nye og annerledes krav som du selvsagt enda ikke fullt ut mestrer. Ledelse er ikke lett, det krever mange ferdigheter, inkludert områder som generelt blir bedre med erfaring som kommunikasjon, coaching, motivasjon og lytting.

Men alle må starte en plass og for å hjelpe deg som førstegangsleder med en god start og videreutvikling kommer 8 fjellvettregler å huske på fra DAG 1.

1. Forstå virksomheten du skal lede

Du må være forberedt på spørsmål fra dine ansatte om hele virksomheten. Du er nå "the go-to guy" og må vite hva som skjer fra strategi til kultur, nyheter og resultater slik at du kan ta gode velinformerte beslutninger mens du trygt gir retning til dine ansatte.

Hvordan?

Tilbring tid sammen med andre ledere og still spørsmål! Hvorfor er strategien som den er? Hvorfor har den enkelte beslutning blitt tatt? Hva kan teamet ditt gjøre for å støtte andre deler av virksomheten? Jo mer du vet, jo mer kan du hjelpe deg selv og teamet ditt.

Relatert: Tør du å stille spørsmål?

2. Prioriter en-til-en tid med dine ansatte

Individuell tid med dine ansatte er avgjørende for deres suksess og generelle karriereutvikling. Det er i disse samtalene du følger med på prioriteringer, målsettinger og eventuelle spørsmål den enkelte har.

Hvordan?

Planlegg en-til-ene samtaler med en forutsigbar frekvens. Sett av tid i kalenderen din og gjør ditt beste for å respektere disse "avtalene".

Relatert: Ledelse er å utvikle mennesker til å drive butikken

3. Bli i "faget ditt"

Det er sannsynlig at du ble bedt om å være en leder fordi du var flink i faget ditt. Du jobbet hardt og oppnådde resultater, men å være leder betyr ikke at du skal slutte helt å gjøre "fagarbeidet" som du er god i. Det kan være smart (og dine ansatte vil respektere det) om du er villig til å gjøre noe fagarbeid innimellom for å hjelpe teamet ditt videre.

Hvordan?

Vær tilstede og hold øye med all utvikling fra dag til dag og når det dukker opp en mulighet til å hoppe inn og hjelpe til, bruk den! Til syvende og sist er det suksess for virksomheten som betyr noe og en kultur der noen - inkludert deg - er villige til å gjøre alt som trengs for å oppnå resultater er en kultur som vil utvikles og lykkes. 

4. DU er rollemodellen

Gjennom både gode tider og dårlige tider, hvem skal folk se etter når de trenger inspirasjon eller et eksempel på hvordan man skal handle? Svaret er enkelt: DU. Du er nå eksempelet som andre vil følge. Verdiene du viser, måten du håndterer motgang og medgang og måten du fortsetter gjennom de største utfordringene betraktes nå som måleparametre for hvordan andre skal oppføre seg.

Hvordan?

Du må være veldig oppmerksom på dine egne følelser og hvordan du reagerer i visse situasjoner. Du må lære deg å stoppe opp, være tålmodig og å utvikle et velinformert perspektiv slik at du kan lede på en måte som folk vil sette pris på og ta etter.

Relatert: Verdier er som fingeravtrykk - de setter spor

5. Forstå viktigheten av delegering

Du kommer tidlig til å kjenne at du ønsker å være involvert i alt ditt team jobber med. Utfordringen her er at du ikke kan være overalt på en gang. Du må skape et miljø der du aktivt stoler på andre til å utføre sin jobb. Du må holde deg informert men du må la andre lede seg selv og sitt fagområde slik at de vokser og utvikler seg. Noen av de beste lederne jeg har jobbet med er de som mestrer kunsten til effektiv delegering.

Hvordan?

Når du ønsker at noen skal trå frem og lede på  dine vegne, vær tydelig i dine forventninger, men stress dem gjerne også på hvor viktig muligheten er for dem personlig. Når de vet hvor viktig deres rolle er vil de føle enda større eierskap for å sikre et optimalt resultat og bidraget vil føles enda mer verdifullt.

6. Finn en mentor

Ett av de første stegene du bør ta er å finne en mentor som du kan gå til når du har spørsmål eller trenger støtte. Finn noen som er (har vært) den typen leder du ønsker å være; Ideelt sett noen som har erfaring med å håndtere et mangfoldig av situasjoner, slik at du kan lære og forstå fordeler og ulemper ved å håndtere bestemte situasjoner på bestemte måter.

Hvordan?

Se på tvers av virksomheten du er i eller utenfor (kanskje noen du jobbet med i en tidligere jobb eller profesjonelle rådgivere) og hør med dem om de er villige til å hjelpe deg.Tror du vil bli overrasket over hvor mange som ønsker å være sparringspartnere og dele av sin kunnskap.

Relatert: Har u djevelens advokat ved din side?

7. Vær konsekvent

Hvis du stadig endrer på beslutninger eller hvordan du tar beslutninger vil teamet ditt begynne å miste tillit til din evne til å lede strategisk. De vil stille spørsmål hvis du dømmer og tar beslutninger basert på følelser eller verre - du virker uforberedt på å håndtere ditt nye ansvar.

Hvordan?

For å være konsekvent leder må du være tålmodig. Ta den tiden du trenger. Ikke svar på e-post med en irrasjonell tilbakemelding. Ikke ta en beslutning i øyeblikket bare fordi folk presser deg til å gjøre det. Skap rom som lar deg tenke gjennom ting, gå en tur. Skriv e-posten og gå en tur før du sender den. Dette kan være veldig vanskelig for mange men noen ganger er det beste du kan gjøre... GÅ SAKTE... 

8. Vær klar over at relasjoner har endret seg

Ofte må du som førstegangsleder lede menneske som en gang var kollegaer og/eller du har et personlig forhold til. Når du blir deres leder endres forholdet og det må du være åpen om! Du er nå deres leder og må bruke den hatten når du er på jobb. Du kan aldri tillate deg selv å ha personlige relasjoner til virksomhetsbeslutninger. Å påta seg en lederrolle betyr først og fremst at du har fått deg et nytt yrke. Du går fra å være arbeidstaker til å bli arbeidsgiver, og skal dermed ivareta en større organisatorisk helhet. 

Hvordan?

Du må ha klare regler og ha gode forventningssamtaler på forhånd om at ting har endret seg. Den beste måten å gjøre dette på, er å ha 1: 1samtaler for å ta opp så tidlig som mulig eventuelle situasjoner som kan føles vanskelige. Du må være åpen (som alltid) og hvis ting føles rart, snakk om det slik at dere kan samarbeide om en løsning.

Nå er det vel strengt tatt 9 fjellvettregler i Norge så har du en regel du synes mangler til nye ledere bruk kommentarfeltet så oppdaterer jeg 😀

Lykke til i din lederhverdag!

- Ingfrid

Takk til Entrepreneur for inspirasjon